Apresiasi Sanubari…: Raya Datang Lagi...

Dari Sanubari…Merungkai Segala Persepsi Dalam Kehidupan Insani…


Friday, September 18, 2009

Raya Datang Lagi...


Dah berhari-hari saya tak update blog ni. Sibuk dengan pelbagai urusan yang perlu disiapkan dengan segera. Alhamdulillah segala-galanya dapat disiapkan dengan lancar seperti yang saya jadualkan. Tambahan pula raya tinggal tak sampai pun 3 hari lagi...masing-masing diselubungi oleh 'mood' raya yang membuak-buak...excited!


Tiba-tiba terpanggil saya untuk menulis tentang kegembiraan di pagi raya. Hari Raya bagi saya ialah hari untuk kita meraikan kemenangan setelah umat Islam berpuasa selama sebulan. Hari untuk kita bermuhasabah diri. Hari untuk kita bergembira tanpa melupakan yang tidak berdaya. Hari untuk kita berkumpul sesama keluarga, dan sahabat handai.


Tapi bagi saya sendiri, ada kegembiraan tapi masih ada yang terbuku di hati, ada keriangan tapi masih tidak seperti dulu...Hipokritkah saya? Tentu tidak, kerana saya masih meneruskan kehidupan seperti biasa, walaupun masih bertatih untuk terus berjalan dengan kuat...saya harus tampil kuat agar insan-insan yang saya sayangi terus berdiri. Tabahkah saya? Bukan hak saya untuk menilai...


Jauh di sudut hati tidak putus-putus berdoa semoga dia datang meraikan hari raya bersama-sama, biar lengkap untuk seketika, walau sekejap cuma...hati dirundung kebimbangan andai dia tidak dapat hadir...apa kata mereka nanti??? Kadang-kadang hati berharap, janganlah dia melakukan kesilapan lagi...kerana kesilapan lalu masih berbekas di nurani...Kelak semakin susah untuk saya rapatkan hubungan mereka semula...Namun, saya bersyukur dianugerahkan Allah sekeping hati yang cepat sejuk, pemaaf mungkin...Tapi mereka lain pula...Kami tidak serupa...Yang sama mungkin perasaan sayu setiap kali dia mahu beredar.


30 hari berpuasa, hanya sehari peluang berbuka bersama...sudah cukup membuatkan saya bahagia...dan saya yakin mereka juga gembira...Dan kerana itu, saya amat menghargai setiap yang saya miliki...kerana itu juga saya tidak mahu kehilangan lagi. Selagi mampu, saya akan terus berdiri teguh dan saya mahu mereka juga begitu...Dan saya akan terus tersenyum yang pastinya...untuk mereka...:-)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...